مؤلفه‌های سبک زندگی بر اساس حکمت ۲۲۸ نهج‌البلاغه

images (2)

بخشعلی قنبری، دانشیار و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی ، در نشست سبک زندگی از نگاه نهج‌البلاغه که به همت بخش عترت بیست‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن برگزار شد، اظهار کرد:بر اساس حکمت ۲۲۸ نهج‌البلاغه، سبک زندگی مؤلفه‌هایی دارد که روابط انسان با طبیعت و انسان با انسان را تعریف کرده است. اگر بخواهیم تعریفی از سبک زندگی ارائه دهیم باید گفت سبک زندگی نوعی برنامه‌ریزی و استراتژی خاص و شیوه ثابتی است که انسان برای زندگی خود در نظر گرفته است.

پیش از این موضوع سبک زندگی در کتب، پژوهش‌ها و مقالات مطرح می‌شد اما این موضوع از زمانی که رهبر معظم انقلاب بیش از ۲۰ سؤال راجع به سبک زندگی مطرح کردند بیشتر مورد توجه قرار گرفت و از حالت آکادمیک و دانشگاهی و پژوهشی بیرون آمد و در سطح ملی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. شیوه تغذیه، خودآرایی و نوع پوشش، مسکن و دکوراسیون، وسایل حمل و نقل، اوقات فراغت و نحوه تعامل با دیگران از جمله مؤلفه‌های اساسی در سبک زندگی فرد هستند که بخش قابل توجهی از این مؤلفه‌ها به دو حوزه مربوط می‌شود که یکی رابطه انسان با طبیعت و دیگری رابطه انسان با انسان است.

قنبریبا اشاره به مؤلفه‌های سبک زندگی ایمانی بر اساس حکمت ۲۲۸ نهج‌البلاغه گفت: این حکمت چند مؤلفه برای سبک زندگی مطرح کرده؛ از جمله اینکه امام علی(ع) می‌فرمایند «کسی که برای دنیا غمگین باشد از قضای الهی ناخشنود است» که این عبارت مربوط به تعامل انسان با طبیعت است. خداوند برای آفریدن انسان برنامه داشته که همان قضا و قدر است؛ روزی‌های ما بر اساس دیدگاه نهج‌البلاغه دو دسته است؛ طلبیده و نطلبیده؛ در عین حال روزی انسان‌ها از لحاظ کمی تغییر نمی‌کند بلکه روزی‌هایی از سوی خداوند برای ما تعیین شده که ما آنها را انتخاب می‌کنیم و اگر برگزیدیم دیگر حق محزون شدن و اعتراض نداریم. امام علی(ع) در این سخن یکی از موضوعات اصلی سبک زندگی را مشخص کردند و آن مسئله شادی است؛ از نگاه امام علی(ع) در رابطه انسان با طبیعت، غم وجود ندارد.

در خطبه همام امام علی(ع) ، نوعی از حزن را برای مؤمنان مطرح می‌کند؛ حزنی که به دلیل خواندن قرآن در دل‌ها ایجاد می‌شود که حزن معنوی است که نتیجه آن شادی حسی و بهجت درونی است که بخشی از آن با لبخند بروز پیدا می‌کند. انسان مؤمن فضای تفریحاتش عمیق و شادی‌‌هایش گسترده است.

درحکمت ۲۲۸ نهج‌البلاغه ،امام علی(ع) همچنین می‌فرماید «هر کسی از مصیبتی که به او رسیده شکایت کند، از پروردگارش شکایت کرده است».خدای مؤمنان خدای ذهنی و مکانیکی نیست، بلکه خدایی است که در زندگی افراد جاری است بنابراین انسان مؤمن هیچگاه شکایت نمی‌کند چرا که خدای او غائب نیست و حضور دارد و اگر شکایت کند در محضر خداوند شکایت کرده است. گاه حوادث تلخ به شکل مصیبت و ضرر و زیان خودنمایی می‌کند در این مواقع است که زندگی مؤمنانه ایمان وارد گود می‌شود و به ایفای نقش می‌پردازد. انسان مؤمن در رابطه با خدا به خود اجازه نمی‌دهد که توانایی‌های موجودش در راه شکایت صرف شود، انسان مؤمن در برابر مصیبت‌ها و زیان‌ها هم صبر و هم حلم درونی دارد چرا که خدا را در مراحل مختلف زندگی حاضر و ناظر می‌بیند و شکایت نمی‌کند.

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به معادله امنیتی پاسخ دهید *